Ga naar hoofdinhoud

Contacteer ons op +32 2 306 02 11 of mail ons op info@desk02.be

E-mail marketing: 5 tips

Bij Desk02 zetten we regelmatig e-mail marketing campagnes op inclusief de opvolging voor onze klanten. Bij het opzetten & versturen van deze e-mailcampagnes zijn er verschillende zaken die je kan in acht nemen om de conversieratio van jouw email te verhogen. Graag deel ik met jullie onderstaande tips.

E-mailmarketing

Tip 1: Werk met een ‘propere’ database

Om te beginnen, koop geen database aan! Verzamel kwalitatieve emailadressen & hou deze up-to-date.
Werk enkel met mailadressen die ‘goedgekeurd’ werden, deze adressen zullen de conversieratio van de mailingcampagne verhogen & geen negatieve reacties veroorzaken bij de ontvangers in geval van ongewenste mails.
Als mensen zich uitschrijven voor jouw mailings respecteer dit, stuur geen mails meer!

Een goede manier voor het onderhouden van jouw mailinglijsten is het werken met je CRM tool. Zorg ervoor dat de (sales)organisatie alle nieuwe/bestaande contacten consistent aanmaakt & onderhoud binnen het CRM. Segmenteer binnen het CRM en pas je boodschap aan naargelang de doelgroep die je wenst te bereiken.

Tip 2: Personaliseer

Gebruik de naam van de ontvanger waar mogelijk in je mailcampagne.
Dit is zeer simpel te bekomen en het verhoogt de kans dat de ontvanger de mail zal doorlezen & zelf reageren op jouw ‘call to action’.

Tip 3: Werk met een template

Stuur geen generieke mails uit maar ontwerp & werk met een e-mail template die in het verlengde ligt van je huisstijl. Gebruik maken van deze template voor al je mailingcampagnes zal voor herkenning zorgen bij je doelgroep.

Zorg ook altijd dat je een ‘plain text’ of ‘platte tekst’ optie aanbied die dezelfde boodschap & call to actions’ bevat maar geen opmaak heeft. Dit voor ontvangers die geen HTML mails kunnen opendoen in hun mailclients.

Ook belangrijk is dat je je email template test in verschillende mailclients (Thunderbird, Outlook, Mail, Gmail, …) om zeker te zijn dat deze over heel de lijn er uitziet zoals jij dit wenst. Voor de ontwikkeling van deze templates kan je best samenwerken met een partner die ervaring heeft met al deze zaken. Zoals Desk02. :)

Tip 4: Focus op 1 boodschap

Tenzij je ‘nieuwsbrief’-achtige mailings wil verzenden is het best om je te focussen op één boodschap per verzonden mailing. Hoe meer informatie je in jouw mailing plaatst hoe meer kans dat de ontvanger zal afhaken en jouw mail richting prullenmand zal verzenden.
Focus op één boodschap en plaats deze zowel in het ‘onderwerp’ van de mail als in je eerste paragraaf. Op deze manier is jouw boodschap ook duidelijk voor ontvangers die je mail vluchtig overzien.

Voor ‘Nieuwsbrief’-mailings geldt deze tip uiteraard niet, hierin voorzie je meestal een overzicht van de recentste nieuwsberichten. (Wat niet wegneemt dat je je nieuwsbrieven ook best bondig & overzichtelijk maakt.)

Tip 5: Voorzie een duidelijke ‘call to action’

Bij elke e-mail die je verzend moet het duidelijk zijn voor de ontvanger wat je van hem verwacht. Plaats ‘in-het-oog-springende’ links & zet eventuele richtlijnen goed in de kijker.

Wat betreft de ‘call to actions’ is het ook geen probleem om in herhaling te vallen. Je kan hem bv. zowel boven als onderaan in je mail plaatsen.

Tip 6: Volg de statistieken op

Alle goede email marketing diensten voorzien statistieken per campagne!
Op die manier kan je verschilllende belangrijke zaken opvolgen bv.

  • hoeveel mails geopend werden;
  • hoeveel keer werd er geklikt (en waarop);
  • wat was het het aantal bounces (e-mails die niet afgeleverd kunnen worden bij de ontvanger);
  • hoeveel ontvangers hebben zich uitgeschreven;

Als je campagnes opstart is het altijd interessant om initieel enkele verschillende lay-outs te proberen, op die manier kan je statistieken naast elkaar leggen en focussen op de meest succesvolle formats.

Het mag duidelijk zijn dat voor het verzenden van succesvolle email marketing campagnes er wel meer bij komt kijken dan een lijst mail adressen kopen of bij elkaar rapen om deze dan te gaan overladen met uw sales boodschappen. Wens je ook jouw mailingcampagnes naar een hoger niveau te tillen? Contacteer ons en samen kunnen zien wat voor jullie de beste oplossing is.

Reacties

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.
  • U kan syntax highlighting toepassen door gebruik te maken van volgende tags: <code>, <blockcode>, <c>, <cpp>, <drupal5>, <drupal6>, <java>, <javascript>, <php>, <python>, <ruby> De ondersteunde tag formaten zijn: <foo>, [foo]
  • Feweb
  • Drupal
  • AnySurfer, Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites

© Desk02 • Sitemap